Добри хора или нови хора

7 април 2019

Следователно не трябва да се учудваме, ако откриваме сред християните хора, които все още са лоши. Дори ако се замислите, логично е да се очаква, че много повече лоши хора, отколкото добри, ще се обърнат към Христа. Именно това не са приемали хората в Христа по време на земния Му живот; Той като че ли привличал „такива ужасни хора“. Хората все още не приемат това и никога няма да го приемат. Нима не виждате защо е така? Христос казва: „Блажени нищите“ и „Колко трудно е богат да влезе в Божието царство“ и несъмнено Той има предвид главно икономически богатите и икономически бедните. Но нима Неговите думи не се отнасят и за един друг вид богатство и бедност? Една от опасностите да имаш много пари е, че можеш да бъдеш напълно доволен от щастието, което дават парите, и да не успееш да осъзнаеш нуждата си от Бога. Ако ти изглежда, че получаваш всичко, просто като подписваш чекове, ти можеш да забравиш, че във всеки един момент изцяло зависиш от Бога. Сега съвсем ясно е, че ако си природно надарен, това крие подобни опасности. Ако имаш железни нерви, ако си интелигентен, здрав, известен и с добро възпитание, много вероятно е да си доволен от себе си. „Защо да намесваме Бог във всичко това?“ може да попитате. Вие с доста голяма лекота постигате определено ниво на добро поведение. Вие не сте едно от онези нещастни създания, които са жертва на сексуални инстинкти, на алкохолизъм, избухливост или лош характер. Всички казват, че сте симпатяга и (между нас казано) вие сте съгласни с тях. Съвсем вероятно е да повярвате, че цялата тази доброта е ваша собствена заслуга и лесно може да не изпитате нуждата за някаква по-голяма доброта. Често хората, които притежават тази естествена доброта, не могат въобще да бъдат убедени да признаят нуждата си от Христа, докато един ден естествената им доброта не ги подведе и тяхното самодоволство не се разклати. С други думи, трудно е за тези, които са „богати“ в този смисъл, да влязат в царството.
Много по-различно е за лошите хора – за ограничените, долните, плашливите, извратените, мекушавите, саможивите или за страстните, чувствените, неуравновесените. Ако те изобщо се опитат да бъдат добри, те ще научат двойно по-бързо, че се нуждаят от помощ. Те трябва да изберат Христос или нищото. Трябва да поемат кръста и да Го последват или да се отчаят. Те са изгубени овце; Той е дошъл специално, за да ги намери. Те са (в един съвсем реален и ужасен смисъл) „нищите“; Той ги е благословил. Те са „ужасната банда, с която Той се движи наоколо – и, разбира се, фарисеите все още казват, както са казвали от самото начало: „Ако имаше нещо вярно в християнството, тези хора не биха били християни.“
Това е предупреждение и поощрение за всеки един от нас. Ако вие сте добър човек, ако ви е лесно да бъдете добродетелен, внимавайте! Много се очаква от тези, на които много е дадено. Ако приемете за своя собствена заслуга това, което в действителност са Божи дарове чрез природата, и ако се задоволявате просто да сте добър човек, вие въпреки всичко сте бунтовник; и всички тези дарове само ще ви накарат да паднете още по-ужасно, вашата поквара да бъде още по-дълбока, лошият ви пример – по-пагубен. Дяволът е бил едно време архангел; природните дарове, които е получил, са били много по-големи от вашите, както вашите са по-големи от тези на шимпанзето.
Но ако вие сте едно бедно създание, отровено от окаяната атмосфера в някаква къща, пълна с вулгарна ревност и безсмислени кавги, обременено, не по своя воля, с някаква гнусна сексуална извратеност, тормозено по цели дни и нощи от комплекс за малоценност, който ви кара да се сопвате на най-добрите си приятели – не се отчайвайте. Той знае всичко това. Вие сте един от бедните, които Той благослови. Той знае каква жалка машина се опитвате да карате. Продължавайте. Правете това, което можете. Един ден (може в друг свят, но може и много по-скоро) Той ще я захвърли на боклука и ще ви даде нова. И тогава вие може да учудите всички нас, не само себе си, защото сте се научили да карате при много трудни условия. (Някои от последните ще бъдат първи и някои от първите ще бъдат последни.)

К.С.Луис
„Обикновено християнство“

Коментари

Няма коментари

Оставете коментар