Чудна размяна

5 януари 2020, 19:11

Проповед за Втора Рождественска Неделя

Знаете ли защо си подаряваме подаръци на Рождество Христово? Един известен григориански рождественски антифон ни дава обяснение – в него се казва, че на Рождество Христово Господ ни дарява Своя Син, небесата даряват на Сина звезда, земята дарява пещера, мъдреците ще дарят злато, ливан и смирна, а ние – Евиният род, ще дарим най-драгоценния плод на човечеството – Дева Мария. Да, Богородица е връх на светостта на всички създания, или както се пее във византийското песнопение, Тя е дори по-честита от херувимите и по-славна от серафимите. Затова Тя била най-хубавият подарък, най-добрият плод на човечеството, който сме могли да подарим на Господ. Ако на Рождество Христово си подаряваме подаръци, би ми се искало да мисля, че това е в знак и като възпоменаване на тази първоначална размяна на подаръци.
Тази размяна обаче не касае само Мария. Богородица била първата, Тя била като образ, като икона, като предводител за цялото човечество. Тази размяна на подаръци – това е самият процес на нашето спасение, за което се говори в Евангелието от Иван: „В началото бе Словото… и Словото стана плът… А на всички ония, които Го приеха, – на вярващите в Неговото име, – даде възможност да станат чеда Божии” (Ив 1, 1. 12. 14). За това говори и рождественското предисловие, т.е. първата част на Евхаристичната молитва, която молим през рождественския период. Може да се каже, че това предисловие в сбит вид съдържа цялото богословие на нашето спасение. То казва, че чрез Христос „се осъществи чуден обмен, който ни обновява”: „Когато Твоето Слово прие нашата нищета, човешката смърт се преобрази във вечна слава: Твоят Син стана един от нас, за да ни направи безсмъртни”. Да, както казват Светите Отци, Бог стана човек, за да може човекът да се уподоби на Бога; Бог се въплъти, за да се преобрази човекът.
Днес този обмен, тази размяна между Бог и човек продължава. По време на всяка Евхаристия на олтара Бог се въплъщава, Той става Тяло и Кръв, за да станем ние членове на Неговото Тяло. Все пак това преобразяване не се случва автоматично. То предполага ние, както Пресветата Дева Мария, да поднесем себе си на Бога, да подарим на Бог нашето тяло и нашата душа, нашата тъга и радост, нашите желания и мечти, нашите приятели и врагове, цялото човечество, цялото творение. Защото Евхаристията е не само Божи дар, който трябва да приемем. Евхаристията ще стане плодотворна едва тогава, когато, отговаряйки на този дар, ние отдадем на Бог нашия живот, както Бог отдаде на нас Своя живот.
Ето духовният смисъл на рождественската размяна на подаръци. На практика това е смисълът на нашия живот – да подарим себе си на Бог в отговор на Неговия велик дар – Самия Христос, умрял, възкръснал и царуващ през всички векове. Амин.

Отец Ясинт Дестивел, ОР
Превод: Католически новини

Новини: Проповеди

Коментари

Няма коментари

Оставете коментар