(3) „Керигмата“: Възвестяване на спасението

Добре, братя и сестри, това беше един вид въведение. Преди сега да чуем едно четиво от Светото Писание и да ви кажа една дума за него, като ви възвестя накратко керигмата, бих искал, както винаги, да изпеем една песен за Дева Мария. Искам да ви помоля и за молитва, тъй като утре отиваме в Будапеща. Кардинал Ердьо, архиепископ на Будапеща, ни помоли за среща с братята и сестрите от Унгария и верните от енориите в Будапеща на най-важния площад в града. В Унгария имаме две missiones ad gentes, в напълно секуларизирани области, в които почти никой не ходи на литургия. В Унгария много години е господствал комунизмът, атеизмът.

Песен: „Мария, дом на благословията“

Мария, ти си дом на благословията,
спасение на нашия век,
земно жилище на смирения.
Както в Кана Галилейска, ти видя,
че на нас ни липсва вино.
Ти видя нашия празник: Това не беше празник.
Ти видя живота ни: Това не беше живот,
понеже смъртта царуваше над нас.
Ти ни заведе при твоя Син
и ни научи да слушаме
и да правим всичко това, което Той ни казва;
за да превърне водата ни в ново вино.
Той победи! Той победи!
Вечен живот във възкръсналия Христос!
Алелуя! Алелу! Алелуя!
Алелуя! Алелу! Алелуя!

Добре. Сега въпреки умората и трудностите ще опитам да провъзглася керигмата. Наскоро имахме среща в Триест, която беше фантастична. След това и други срещи в САЩ (в Чикаго станаха стотици семейства за Китай и много момчета и момичета). След това имахме среща в Неапол под председателството на кардинал Сепе, архиепископ на Неапол, на Piazza del Plebiscito, който бе пълен с братя и сестри, повече от 40 000. Господ Исус вървеше от село в село, за да възвестява царството. Ето защо ме вълнува, че той ми дава възможност да дойда тук и съм доволен, че мога да разгласявам Исус Христос.
В света няма нищо по-велико от разгласяването на Евангелието. „Бог пожела да спаси света с безумството на керигмата.“ Керигмата не е проповед, не е медитация. Какво е керигмата? Тя е огласяването на една вест, която всеки път се осъществява, когато бива прокламирана. А какво се осъществява? Спасението. Когато днес ви възвестявам керигмата, пред вас отново се осъществява спасението. „Бог пожела да спаси света с безумството на керигмата.“ Тази вест, която се осъществява, прави едно действие настоящо, нещо, което се случва, нещо, което става реалност. Ето защо е толкова важно възвестяването на Евангелието. Думата „Евангелие“ означава „Добра вест, Радостна вест “. Евангелие и керигма са едно и също нещо. Да се възвестява Евангелието означава да се възвестява керигмата. Важно е да може да се чуе керигмата.
Толкова е важно тя да се възвестява и да може да се чуе, че Господ не позволи да се оженя, за да мога напълно да се посветя на тази мисия. „Следвай ме и възвестявай Евангелието“, каза Господ Исус на един мъж. Той отговори: „Господи, позволи ми, първом да отида и погреба баща си. Но Исус му каза: остави мъртвите да погребват своите мъртъвци, а ти върви, проповядвай царството Божие“ (свн. Лк 9, 59-60). Посредством нещо, което изглежда толкова безумно като говоренето, огласяването на една вест, идва и се осъществява вечното спасение на хората.
Обикновено, преди да провъзглася керигмата, прокламирам едно Слово от Новия Завет. Винаги нося Светото Писание у мен. От 45 години винаги нося Светото Писание у мен. Преди няколко дни ме впечатли четивотото, в което свети Йероним казва на свещениците: „Винаги имайте Светото Писание, Библията при вас.“
Често прокламирам едно Слово, което вие познавате много добре, което сте слушали често при възвестяването на керигмата, едно Слово, което е много важно за мен, защото казва: „Ето сега благоприятно време, ето сега ден на спасение!“ (2Кор 6, 2). Това „сега“ е много интересно, то е перфектно, защото иска да каже, че когато се благовести Евангелието, точно в този момент се осъществява спасението. Ехо от него намираме в Проповедта на планината, когато Господ казва: „Блажени, които гладувате сега, защото ще се наситите… Горко вам, преситените сега, защото ще изгладнеете“ (Лк 6, 21.25). Той говори за един точен момент: „сега“.
Въпреки че много от вас са ме чували да говоря по други поводи, аз няма да кажа нищо, което вече сте чували, защото огласяването е винаги ново, тъй като е дело, което се извършва от Светия Дух. Светият Дух придружава онези, които благовестят Евангелието. И най-важното, което прави Свети Дух не е толкова да вдъхновява този, който благовести – без съмнение и това също е много важно, колкото да се отправи към този, който слуша, за да може той да повярва на благовестието. Било то за да кажа, което ще кажа, било за да се повярва в него, има нужда от Светия Дух. Както казва свети Павел: „Никой не може да нарече Исуса Господ, освен чрез Духа Светаго“ (1Кор 12, 3). За да повярвате в това, което ще кажа е необходимо Светият Дух, който е във вас, да ви го засвидетелства, да го запечата във вас. Това не е нещо рационално. Не, че ще се съгласите с някаква рационална истина или нещо подобно. Не! За да повярвате на това, което ще кажа, имате нужда от свидетелството на Свети Дух във вас.
И то винаги във вашата свобода. Винаги. Ето защо е тайна, когато някой слуша или приема възвестяването на керигмата. „Единия ще вземат, а другия ще оставят“ (срвн. Лк 17, 34). Единият слуша и животът му се променя благодарение на факта, че Словото прониква в него. Това е според свети Павел вярата. Той казва (срвн. Рим 8, 16), че Духът на Христос слиза от небесата, влиза в човека и свидетелства на този човек, че Бог съществува, че Бог го обича, че Бог е негов баща, че Бог го обича като дете. Това вътрешно свидетелство на Светия Дух, както казва свети Иван от Кръста, е „субстанциално докосване“. Това свидетелство ти отваря очите, то те преобразява, то е дело на Светия Дух, който придружава евангелизаторите.

Превод: catholic-news.bg

(Следва)

Знаци на вярата: любовта към врага и пълното единство (1)
Да отворим уши (2)
Възвестяване на спасението (3)
Възвестяване на спасението (4)
Първи ангел и първи диалог. Жената и змията (5)
Да жертваш всичко за себе си (6)
Втори ангел и втори диалог. Благовещението на Света Дева Мария (7)
Вечният живот в нас (8)

Коментари

Няма коментари

Оставете коментар