(11) Образът на небесния човек

Обърнете се и вярвайте в Добрата вест! В керигмата! В Благата вест! В Евангелието на Бог! Какво означава: да се обърнеш? Христос казва: „Обичайте враговете си, добро правете на ония, които ви мразят, ако някой ти удари плесница по дясната страна, обърни му и другата; който поиска да се съди с тебе и да ти вземе ризата, дай му и горната дреха. Обичайте враговете си. Добро правете на ония, които ви мразят“ (срвн. Мт 5, 38-48).
В Пътя ви казахме, че всичко това е образът на небесния човек. Бог е поискал да обичаме, да станем наистина светци, тъй като Светият Дух ни прави свети. Но накрая ще трябва да дадем на Бог равносметка за всяка дума, за всичко, което сме казали, за всичко, което сме виждали, за всичката порнография, която си гледал по телевизията.
Ако погледнеш жена похотливо, вече си прелюбодеец. Според Проповедта на планината (срвн. Мт 5, 21-32) не е необходимо да си спал с чужда жена, за да си прелюбодеец; достатъчно е да погледнеш похотливо една жена и вече си прелюбодеец, вече си виновен за прелюбодейство. А за да бъдеш убиец, съгласно Проповедта на планината не е необходимо да вземеш пистолет и да убиеш някого, достатъчно е да ненавиждаш или да мразиш някого и вече си извършил убийство, вече си виновен за геената. Ако си говорил лошо за брат си или някой друг: „Той е луд“, вече си виновен пред съда. Прочетете Проповедта на планината.
Обаче Проповедта на планината не е морален наръчник. Не! Тя е освобождение, дело на благодат! Проблемът, който има човекът, който послуша първия ангел, е, че страда като куче, защото живее в лъжа. Който не може да обича, страда ужасно.
Понеже истината – сега преминавам към втория ангел – е тази любов. Един човек е щастлив само тогава, когато съумее да обича така, както Христос е обикнал нас, да се жертва, както Христос се е пожертвал за нас. Ако успее да обича така, той е щастлив.
Затова на срещата в Милано на 3 юни станаха 2000 семейства. Други семейства бяха изпратени на мисия в Китай и са доволни. Проблемът на днешния човек не е в това дали има много или малко пари. Неговият проблем е любовта, истината. А работата на първородния грях е в това да не ми позволява да обичам. Затова например има свещеници, които имат проблеми със своя епископ. Във всичко да търся моето благосъстояние. В себе си имам принцип, който ме тиранизира, който ме поробва.
Ето защо Христос, така да се каже, не смята нито един човек за лош. Той гледа на всички хора като на роби и идва, за да ги освободи със своята смърт и с възкресението си; за да разкъса веригите им. Днес Господ иска да приемеш за себе си смъртта на Христос и да можеш да кажеш: „Господи, много искам да бъда християнин! Дай ми твоята святост! Дай ми твоето свято смирение! Готов съм да се променя! Утре ще говоря различно с жена ми, с децата ми! Ще се смятам за най-малкия, най-лошия от всички, както казват отците.“
Бъдете готови да се промените, да бъдете християни! О, свято смирение на Христос! Кой ще може да те намери?“, пита Източната църква. Да бъдеш смирен…! Ние всички сме надменни. „Освободи ме от гордостта, се казва в псалма, за да не ме обладае. Тогава ще бъда свободен от големия грях“ (Пс 19, 14). Това е грехът на дявола. Не бива да те унижават, дъщеря ти не бива да те унижава, като постъпва различно от това, което ти мислиш. Не бива да те унижават в работата. Мъжът ти не може да говори сурово с теб, не! Грехът прави така, че ние, понеже сами сме си Бог, не можем да понасяме никого. Нещата трябва да са такива, каквито смятам, семейството, както казвам, работата, както казвам. Общността, както казвам. Всичко както аз казвам! И аз винаги съм обиден, ядосан, понеже нещата никога не са такива, каквито аз мисля, че трябва да бъдат.
„Дръж се като последен!“ – казва Силвано от планината Атос – „постави се в ада и се доверявай на Господ.“ Признай, че заради греховете си ти трябваше да бъдеш в ада. Бъди благодарен на Бог за всичко, което ти дава. Бъди винаги доволен, защото ти не си по-добър от тези, които са в затвора. Знаете ли какво са затворите в Рим, в Италия? Познавате ли живота, който водят хиляди проституиращи? Да не би ти да си нещо по-добро от тях? „Митарите и блудниците преварват ви в царството Божие“ (Мт 21, 31), казва Господ. Ние не сме по-добри от някой друг. Как е възможно да има хора, чийто живот е ад, те са били вече пет пъти в затвора, хора, които са били изнасилвани два пъти, които са гледали как баща им бие майка им с пръчка? В бараките съм виждал неща, от които може да ти настръхне косата, видях страданието на невинните. Философът Сартр казва: „Горко на човека, когото Божият пръст притиска км сетната!“ Има хора, които са смачкани от греховете на другите. Това е истината. Ние не сме глупаци, не сме поеснафчени хора, които си мислят, че животът е нещо банално. Не!
Не ви казвам това, за да ви натъжавам. Точно обратното! Това е една добра новина! Господ иска да ви се подари, Той иска да влезе във вас, но за това трябва да признаете, че разпнатият Христос е истината и да пожелаете да живеете в Него, за Него и с Него. Това, което казвам, се осъществява, ако Светият Дух го запечата в теб и ти каже: „Което говори Кико, е вярно. Кураж! Продължавай!“ Това, което ти възвестявам се осъществява, ако Светият Дух го запечата в теб и ти го повярваш.
Светият Дух ще ти помогне да бъдеш по-смирен, по-свят, по-добър, да помагаш на жена си в миенето на съдове, да приемеш своята незначителност, да бъдеш малко по-смирен. Няма християни, няма святост без смирение. Кажи ми колко си смирен и аз ще ти кажа колко си свят. Това е истината. Христос се смири, въпреки че беше Бог, Той стана човек. И станал човек, Той прие образа на слугата, във всичко послушен, до смърт. (срвн. Фил 2, 6-8).
Да си християнин означава да си послушен. На кого? На Бог, който ти говори в историята. Не се противи, съгласи се Бог да води твоята история. „Дъщеря ми напусна Пътя…“ Позволи на Бог да води историята ти. Исус Христос позволи всички да го мразят, да го убият, Той се довери на Отца и Бог направи от това зло нашето спасение, от най-големия грях, да убиеш Бог, спасението, нашето спасение. О, свято смирение, о божествена премъдрост!
Приключвам и ще кажа това, което казва св. Павел: Caritas Christi urget nos, любовта Христова ни води при мисълта, че щом Христос е умрял за всички, всички са умрели. А той е умрял, за да не живее човекът повече за себе си. Той е умрял, за да не живеете повече за вас самите, а за Него, който умря и възкръсна заради вас. Да живеем в Христос! Св. Павел казва: „И вече не аз живея, а Христос живее в мен“ (Гал 2, 20). И: „Ядете ли, пиете ли, или нещо друго вършите, всичко за слава Божия вършете“ (1 Кор 10, 31). Да си в Христос с непрекъсната молитва: това правят монасите. Не защото имат някаква специална духовност, а защото подчертават само един аспект, който е свойствен за всеки кръстен: Че Бог е достатъчен, че близостта с Христос е единствената истина.
Да обичаме Христос е единствената истина, останалото е суета. Всичко! И за да е автентична тази любов към Христос, Бог позволява тя да бъде временно и всеки ден подчинена на дявола. Св. Доминик от Сора също бил нападан хиляди пъти афектирано от дявола, чрез преследванията, които претърпял; той трябвало да се бори постоянно, всеки ден. Борбата, която той имал, имаме всички. По този начин Бог направил нещо много хубаво: Неговата любов в нас да бъде нещо живо! Бог не понася монотонността, гнева, рутината, еснафлъка, хладкостта. Не! Християнският живот е нещо динамично. Веднъж Папа Йоан Павел ІІ ни каза: „Вие от Неокатекуменалния път казахте на цялата Църква, че кръщението е `Dynamis`, един път.“ Защо трябва да бъдем изкушавани? Един отец-пустинник казвал: „От този живот не очаквам нищо друго освен изкушения: изкушенията на възрастта, на болестта, на смъртта.“
Отците казват това: да обичаш Христос е единствената истина, останалото е суета. Ти обичаш ли Христос? Св. Павел казва: „Който не обича Господ Исус Христос да бъде анатема“ (1 Кор 16, 22). Може би ще кажеш: „Кико, аз не обичам Христос, обичам Го толкова малко.“ Трябва да си много обезпокоен. „Какво трябва да направя, Кико?“ Ставай нощем да се молиш, отивай на литургия, моли за помощ и казвай: „Господи, смили се над мен, аз не чувствам любов към Теб, във всичко търся себе си, аз съм една катастрофа!“ Ако можех да го кажа от цялото си сърце! Имай се за последния, недостоен да бъдеш в Пътя и ще започнеш да бъдеш на верния път. Нищо без смирение.

Превод: catholic-news.bg

Знаци на вярата: любовта към врага и пълното единство (1)
Да отворим уши (2)
Възвестяване на спасението (3)
Възвестяване на спасението (4)
Първи ангел и първи диалог. Жената и змията (5)
Да жертваш всичко за себе си (6)
Втори ангел и втори диалог. Благовещението на Света Дева Мария (7)
Вечният живот в нас (8)
Вечният живот в нас (9)
Трети ангел и трети диалог. Възвестяване на керигмата на присъстващите на срещата(10)

Коментари

Няма коментари

Оставете коментар