Дева Мария Царица

Мария Царица (на латински Maria Regina) е титла, с която се почита Дева Мария Богородица. Църквата чества този празник на 22 август. Той е въведен през 1954 г. от папа Пий XII в края на годината, посветена на Дева Мария.
Поводът за обвяването й е стогодишнината от догмата за Непорочното зачатие. На празника Мария Царица Богородица е прославяна като царица на небето, а също на всички ангели и светци. Това се разбира като завършек на славното приемане на Мария в небето. Пий XII посвещава енцикликата Ad caeli reginam на Мария Царица и допълва така с мариански аспект насърчаваното от папа Пий XI почитане на Христос Цар.Той настоява всяка година на празника Мария Царица човечеството да се посвещава на Непорочното Сърце Мариино.
Първоначално празникът е отбелязван на 31 май, при приключването на месеца, посветен на Дева Мария. През 1969 г. е преместен на 22 август в литургичния календар, в последния ден от октавата на Успение Богородично. По този начин се подчертава още по-ясно връзката между царственото достойнство на Богородица и приемането й в небето. Преди това на 22 август се е отбелязвало възпоменанието на Непорочното Сърце Мариино, което е преместено в първата събота след празника Пресвето Сърце Исусово.

В Лоретанските литании Мария многократно е наричана царица:
- Царица на ангелите
- Царица на патриарсите
- Царица на пророците
- Царица на апостолите
- Царица на мъчениците
- Царица а изповедниците
- Царица на девиците
- Царица на всички светци
- Царица без първоначалния грях зачената
- Царица отнесена в небето
- Царица на пресветата Броеница
- Царица на семействата
- Царица на мира (добавено от папа Бенедикт ХV добавя на 5 май 1917 г.

Коронацията на изображение на Дева Мария е литургичен акт на почит към Дева Мария в Католическата църква. С него се изразява вярата, че като майка на царя Месия, Мария също притежава царско достойнство в новия ред на Божието царство. Същевременно това е признание за нейното действено присъствие в благодатните икони. Когато Богородица е изобразена заедно с Божия Син, винаги, и при това най-напред, се коронова и той.

(kathpedia.com)

Коментари

Няма коментари

Оставете коментар