Gaudete: Третата неделя от Адвента

17 декември 2018, 03:30

Gaudete in Domino semper,
iterum dico, gaudete.
Dominus enim prope est.

Радвайте се винаги в Господа,
и пак ще кажа: радвайте се.
Господ е близо (Фил 4, 4-5)

Gaudete – първата дума от входния антифон на латински език в Литургията за Трета Адвентна неделя. Този ден е един вид повратна точка в периода на Адвента – вече можем да предвкусим рождественската радост. За да получи външен израз тази радост на този ден свещениците могат да служат в розови одежди, в църквата отново да звучи органът, а храмът да е украсен с цветя. Подобно „отслабване” на дисциплината Църквата прави и на Четвърта Постна неделя Laetare. Църквата преоткрива радостта, към която тя подготвя своите верни, и ги ободрява да извървят остатъка от пътя с благодарност за това, което Господ вече е направил.
Розовият цвят сменя виолетовия – цвета на покаянието, но още сме далеч от белия цвят – цвета на Рождество и Възкресение. Розовият цвят е символ на радостта в Църквата: цветовете от рози и техният аромат олицетворяват добрите дела, а истинската роза, покарала от Йесеевото дърво, е самият Исус, Синът на Мария.
Първите християни обаче не обичали розовия цвят, доколкото розата имала силно присъствие в езическите култове. По-късно това цвете станало част от християнските символи като олицетворение на мъченичеството (например Св. Киприян Картагенски) и целомъдрието (Св. Йероним). Ако Тертулиан и Климент Александрийски порицавали розата, то Василий Велики и Амброзий Медиолански определяли розите без тръни като символи на рая… Розов е и цветът на утринната зора, а изгряващото Слънце на Правдата е Христос.
Едно друго тълкувание обяснява розовия цвят като смесица от червения – цвета на Божествената любов, и белия – символ на Божествената премъдрост. Тяхното съчетание олицетворява възроденото покаяние на човека и неговата любов към Божествената премъдрост, получена в Откровението.
Навремето в навечерието на Трета Адвентна неделя Папата отслужвал тържествена Литургия в базиликата „Св. Петър”. След това, посред нощ, той се отправял в процесия към базиликата „Сл. Лъв”, оттук – към храма „Св. Григорий”, където кадял с кандилото главния олтар и олтарите, посветени на Св. Себастиан и Св. Турбиций, както и на апостолите Симон и Юда Тадей. След това Папата отивал да почете кърпата на Вероника и се връщал във Ватикана.
Някога двойките, които възнамерявали да се венчаят след Рождество Христово, се сгодявали на Трета Адвентна неделя. Също в деня на неделя Gaudete били освещавани хоругви и знамена, били помазвани християнските принцове.
Цялата Литургия за този ден свидетелства за напрегнатото очакване на Господ и за това, че Той е вече съвсем близо. Ето защо Литургията едва сдържа ликуващата радост, която е на ръба да прелее в душите на християните.


Новини: Актуално

Коментари

Няма коментари

Оставете коментар