Папа Франциск: „По примера на мъдреците грижливо да търсим срещата с Исус в живота си“ (пълен текст)

8 януари 2018, 11:17

Молитва „Ангел Господен“
6 януари 2017 г., тържеството Богоявление,
площад „Св. Петър“

Скъпи братя и сестри, честит празник!
Днес, на празника Богоявление Господне, Евангелието (вж. Мат. 2, 1-12) ни представя три типа поведение, с които е било прието идването на Исус Христос и Неговото откриване на света. Първото поведение: търсенето, внимателно търсене; второто – безразличие; третото – страх.
Внимателно търсене: мъдреците не се колебаели да тръгнат на път, за да търсят Месията. Пристигнали в Йерусалим, те питат: „Къде е родилият се Цар Юдейски? Видяхме звездата Му на Изток и дойдохме да му се поклоним“ (ст. 2). Били предприели дълго пътуване и сега с голямо внимание, с голяма грижи търсят да намерят точното място, където би трябвало да е новороденият Цар. В Йерусалим те се обръщат към цар Ирод, който иска от свещениците и другите книжници да дадат информация за мястото, където трябвало да се роди Месията.
На това грижливо, внимателно търсене от страна на мъдреците, контрастира вторият тип поведение: безразличието от страна на първосвещениците и книжниците. Те били в свои води. Познавали Писанията и били в състояние да дадат точния отговор за месторождението. „Във Витлеем Юдейски, както е писано чрез пророка“ (ст. 5); знаят, но не си дават зор да тръгнат да търсят Месията. А Витлеем е на няколко километра, те обаче не се и помръдват.
Още по-отрицателно е третият тип държане – това на Ирод: страхът. Той се страхува, че онова Детенце може да му отнеме властта. Вика мъдреците и ги разпитва кога им се е появила звездата, и ги изпраща във Витлеем, като казва: „Идете и разпитайте […] за Младецена, и като Го намерите, обадете ми, за да ида и аз да Му се поклоня“ (ст. 7-8). В действителност Ирод не искал да ходи да се покланя на Исус; Ирод искал да знае къде се намира Детето – но не за да Му се покланя, а с цел да го унищожи, защото в Него вижда съперник. И само вижте: страхът винаги води до лицемерие. Лицемерите са такива, защото се страхуват в сърцето си.
Това са трите типа поведение, държане, които откриваме в Евангелието: грижливото търсене от страна на мъдреците; безразличието от страна на първосвещениците, книжниците, онези, които добре познавали теологията; и страхът на Ирод. Ние също бихме могли да се замислим и да изберем: кой от трите типа държане ще приемем. Искам ли грижливо да тръгна към Исус? „Ама на мен Исус не ми е казвал нищо… аз съм си спокоен…“ – ще каже някой. Или изпитвам страх от Исус и бих искал да Го изхвърля от сърцето си?
Егоизмът може да доведе до там да схващаме идването на Исус в живота ни като заплаха. Тогава започваме да търсим начин да убием посланието на Исус или да го принудим да замлъкне. Когато се следват човешките амбиции, удобните перспективи и внушенията на злото, Исус бива схващан като препятствие.
От друга страна, винаги присъства и изкушението да си безразличен, равнодушен. Въпреки че знаем, че Исус е Спасителят – нашият, на всички нас, – предпочитаме да живеем сякаш не е: вместо да се съобразяваме със собствената си християнска вяра, ние следваме светските принципи, които водят до задоволяване на арогантни наклонности, до жажда за власт, до богатства.
Напротив, призвани сме да следваме примера на мъдреците: да сме грижливи в търсенето, готови да се сблъскаме с неприятности, за да срещнем Исус в живота си. Отново да Го търсим, за да Му се поклоним, да признаем отново, че Той е нашият Господ, Който посочва истинския път за следване. Ако имаме този тип държане, Исус наистина ни спасява, и ние ще можем да живеем един хубав живот, ще можем да израстваме във вярата, в надеждата, в любовта към Бог и нашите братя.
Нека призовем застъпничеството на Пресветата Мария, звезда за човечеството-поклонник във времето. Чрез нейната майчина помощ нека всеки човек да може да достигне до Христос, истинската Светлина, та да може човечеството да напредва по пътя на справедливостта и мира.

Източник: © Светият Престол
Превод: © www.catholic-news.bg

Коментари

Няма коментари

Оставете коментар