Заключителният синодален документ: От Светия Дух? Или противоречащ на Катехизиса на Католическата Църква?

29 октомври 2018, 14:10

Има ли противоречие с Катехизиса? Греха или дискриминацията осъждат синодалните отци?
Заключителният документ на Епископския синод, посветен на проблемите на младежите, бе приет на 27 октомври 2018 г. с мнозинство от 2/3 от участващите епископи. Последваха още документи: послание на синодалните отци до младежите, папска проповед по време на литургията по закриване на синода, папско размишление на същата тема по време на „Ангел Господен“. Отделно от това, изрично бе подчертано, че заключителният документ трябва да се чете изцяло в контекста на т. нар. instrumentum laboris, в който, припомняме, за пръв път в историята на Църквата бе използван терминът „LGBT”.
В последната си реч по повод закриването на синода папа Франциск заяви, че документът е даден на Църквата от Светия Дух.
Въпреки всичко обаче някои коментатори смятат, че правят впечатление спорни текстове в определени параграфи. Един такъв параграф е 150-ти, който третира темата за хомосексуалността. Въпросният текст е получил мнозинство от 2/3 „на ръба“: само с два гласа повече от необходимото, и 65 гласа „против“. Ироничен коментар в италиански католически сайт гласи: „Параграфът изглежда съзнателно полят с розова вода, за да позволи възможни неморални интерпретации“.
Насърчава се т. нар. придружаване на всеки хомосексуален, за да бъде подпомогнат в „интегрирането на сексуалното измерение“, да израства в „качеството на отношенията“ и да върви към „дара на самия себе си“. Отново саркастичен коментар в електронна медия подчертава, че текстът е толкова объркан и обтекаем, че би могъл да се приложи и към насилници на деца.
Освен това параграф 150 осъжда всяка „дискриминация на сексуална основа“, с което обаче влиза в тежко противоречие с Катехизиса на Католическата Църква, който се противопоставя на „несправедливото“ дискриминиране на хомосексуалните, но се противопоставя и на всеки смъртен грях.
Интересното е, че въпросният църковен документ говори за хора със сексуална ориентация, като по този начин е възприет един откровен термин на гей пропагандата: „сексуална ориентация“. Явно някои синодални отци не се смущават от факта, че човешката личност не е със сексуална ориентираност, а със сексуална предопределеност от Твореца – мъж/жена, и тази предопределеност е естествена, по презумпция („Мъж и жена ги сътвори“).

Други проблеми
Документът говори за включването на жените в управлението на Църквата като за „справедливо задължение“.
Извън контекста, застъпва се (за пореден път) идеята на Франциск (която всъщност е далечна идея на Карло Мария Мартини) за „синодалност“ на Църквата. Някои епископи, като кардинал Винсънт Никълс от Англия, посочиха по време на синода, че въпросната „синодалност“ е доказано „неработеща“, позовавайки се на опита от Англиканската църква, но това явно не е проблем, който притеснява съвременните епископи на Църквата.
Документът изисква и „системи за сертифициране на католическите сайтове“, за да можело да се поведе борба срещу т. нар. fake news. Както се шегуват някои коментатори, в най-скоро време може да се очаква под давлението на Франциск да се появи „индекс на забранените сайтове“ (игра на думи с „Индекс на забранените книги“)!

Източници:
© Mazur/catholicnews.org.uk, Gloria TV

Коментари

Няма коментари

Оставете коментар