Дева Мария, която развързва възли: Произход на набожността и богословско обяснение (3)

16 ноември 2018, 17:20

Произход на набожността
През 1986 г. папа Франциск, все още обикновен свещеник йезуит, се намирал в Германия, за да пише доктората си. По време на едно от многобройните си пътувания в Инголщат видял в църквата „Св. Петър” образа на Дева Мария, която развързва възли, и бил привлечен от нея още от първия момент, когато я съзрял. Той останал така дълбоко впечатлен от тази икона, че отнесъл в Буенос Айрес, Аржентина, няколко нейни копия, които започнал да раздава на свещениците и на верните, като навсякъде срещал радушен прием. Едно от копията на иконата било поставено в университета на Пресветия Спасител. И точно от тук започнала да се разпространява новата набожност. След като станал аусилиарен епископ на Буенос Айрес отец Хорхе Марио Бергольо утвърдил почитането на тази икона, като посветил на тази набожност към Светата Дева нови параклиси и започнал да поставя образа от иконата на своите лични визитки, като втъкал в този образ и иконата на свети Йосиф. Тази икона той изпращал, за да отправя поздрави за Рождество и за Великден. А също я използвал като възпоменателна иконка за годишнините от своето епископско ръкополагане. Монсеньор Бергольо продължил да разпространява тази набожност, като дал своето позволение да се публикува молитвата към Дева Мария, Която развързва възли. През септември на 1996 отец Рудолфо Аройо, който няколко месеца преди това бил назначен за енорийски свещеник на „Сан Хосе дел Талар”, решил да постави иконата на Света Богородица, развързваща възли в своята църква, която се намирала в центъра на Буенос Айрес. За по-малко от три месеца една местна художничка – Ана-Мария Бета де Берти, нарисувала едно копие на оригиналната немска икона и я подарила на енорията. Кардинал Бергольо, по време на отслужването на Светата Литургия в тази църква на 8 декември 2011 год. обявил същата за светилище на Светата Дева, Която развързва възли. От този момент съществува обичая да се празнува празника й на 8 декември и на всяко осмо число на месеца. През 1997 год. едно копие на иконата, било поставено в църквата на свети Йоан Кръстител. Енорийският свещеник, отец Хуан Рамон Селейро, като видял многобройния брой верни, които идвали да се молят, решил да състави една деветница, за да помогне на верните да се молят.

Богословско обяснение на иконата
Цялата икона и най-вече жестът на Светата Дева, чрез който развързва възлите, имат дълбоко богословско значение, което е подчертано и изтъкнато от кардинал Бергольо, и ни отпращат към първоначалното учение за Света Дева Мария, което се е появило в Църквата още в началото на II век, въз основа на противопоставянето на Дева Мария на Ева, което е следствие от конфронтацията на Христос с Адам. Чрез това се изтъква по особен начин, с необикновена сила ролята на Мария, която е винаги до Христос, и също е много актуално за съвременното богословско размишление по отношение на Дева Мария. Това поучение е било прието и систематизирано по необикновен начин в догматичната конституция на Втория Ватикански Събор за Църквата „Lumen gentium“, по особен начин в осма глава, където се подчертава ролята на Мария в историята на спасението. В номер 56 на конституцията, четем: „Милостивият Отец е пожелал първо Света Дева Мария да приеме Божия план, и след това се извърши въплъщаването на Сина, защото така, както една жена – Ева, е допринесла за идването на смъртта, така и чрез една друга жена да дойде живота на света”. Правилно Светите Отци на Църквата смятат, че Света Дева Мария не е била един изцяло пасивен инструмент в Божиите ръце, но Тя е сътрудничела на спасението на човека със своята свободна вяра и послушание. Свети Ириней Лионски казва: „Чрез Своето послушание Мария стана причина за спасение на себе си и на целия човешки род” /”Против ересите” 3, 22,4/. Поради това не малко древни Отци на Църквата в своите проповеди дълбоко подчертават със свети Ириней, че „възелът на непослушанието на Ева е бил развързан чрез послушанието на Мария; онова, което девствената Ева е вързала със своето неверие, Дева Мария е развързала чрез вярата Си”, и като сравняват Ева с Дева Мария, наричат Богородица „Майка на живите” /Свети Епифаний, Haereses 78,18/, и често повтарят: „Смъртта дошла на света чрез Ева, но животът дойде чрез Мария”. Както лесно може да се забележи, изразът на свети Ириней: „възелът на непослушание на Ева е намерил начина да се развърже чрез послушанието на Мария; онова, което девствената Ева завързала с неверие, Дева Мария развърза с вярата си” – този израз обяснява онова, което е изобразено на иконата „Света Богородица – развързваща възли”. За да разберем по-добре тази връзка е необходимо да се спрем накратко върху поучението на великия епископ на Лион свети Ириней.

Превод от италиански: отец Койчо Димов,
Никополска католическа епархия

Следва

Новини: Актуално

Коментари

Няма коментари

Оставете коментар